Bookmark and Share

vrijdag 27 maart 2009

De spin rond Obama's videoboodschap aan Iran

Reactie op een andere commenter:

“Behalve dan dat ik niet denk dat Obama zich zonder meer voor het karretje van de (extreme) Zionisten zal laten spannen. De VS en Israël hebben elkaar lange tijd in een soort verstikkende omklemming gehouden.”

Als we er van uit gaan dat Obama een onafhankelijke weg probeert te volgen heeft hij de eerste slag al verloren, met de haatcampagne door neoconservatieven en de Israel Lobby tegen Chas Freeman, die benoemd zou worden tot voorzitter van de Nationale Inlichtingenraad. Dit is uiteindelijk niet door gegaan.

Belangrijk om te weten is dat Freeman zeer kritisch is op de “war on terror” van de Bush-kliek, alsmede op de manier waarop Israël met de bezette gebieden omgaat.

Ten tweede is bv. de Nowruz-videoboodschap, waarin Obama zogezegd de hand reikt aan Iran, een behoorlijke instinker. Hoewel zeer sympathiek van toon, is het op leugenachtige wijze in de media gebracht:

“In die boodschap liet Obama Iran weten de verbroken banden weer aan te willen halen. Iran moet dan wel stoppen met de productie van kernwapens”

(o.a. RTL Nieuws ,ff googlen, ook op transcripties)

Obama noemt nergens nucleaire wapens in de toespraak, en verder is er ook volgens de IAEA en de Amerikaanse geheime diensten geen bewijs voor een streven naar Iraanse kernwapenproductie, al is het maar omdat het land nog lang niet in staat is de vereiste graad van uranium-verrijking te halen.

Dus in Iran denkt de bevolking wellicht dat er een oprechte Amerikaanse vredesboodschap is uitgezonden, terwijl via de Westerse media nog steeds de angst voor een nucleair Iran wordt gevoed aan de hand van dezelfde boodschap.

En dat brengt mij op Joop @24:

Ik heb The Boogeyman gelezen, en hoewel ik het een boeiend boek vind, die me aan het denken heeft gezet, ben ik er nog niet helemaal uit in hoeverre het ook werkelijk kloppend is. (dat weet de auteur overigens ook) Misschien ga ik daar nog wel eens dieper op in, bij een andere gelegenheid.

Maar waar de auteur zeker een punt heeft, net als vele andere auteurs, activisten en filmmakers, is dat de nieuwsstromen in de mainstream-media behoorlijk gestuurd lijken te worden door een relatief kleine groep belanghebbenden. Ook denkers als Michael Parenti, Noam Chomsky en Naomi Klein maken gewag van dit soort mechanismen, en de oudere SP’er kent dit verschijnsel absoluut nog uit vroegere tijden, zelfs op lokaal nivo.

De gespleten presentatie in de media van Obama’s Nowruz-video lijkt me ook een duidelijk voorbeeld van media-manipulatie, en ik moet toegeven dat het mogelijk is dat Obama hiervan zich zelf niet eens bewust was.

Het loont in ieder geval de moeite om uit te zoeken welke media-conglomeraten de macht hebben, welke lobby’s daar een stevige vinger in de pap hebben. Heb ik zelf al gedaan, maar het is interessanter, beste meelezers ;) , om dat zelf te doen. Maar probeer wel je intuitie te gebruiken qua bronnen.

Comment #26 hier

Transcript van Obama's boodschap






Geen opmerkingen: