Bookmark and Share

donderdag 30 april 2009

Er is een geheime regering in Brussel

Ik heb een speciale band met Nederland. Mijn eerste internationale vergadering als jonge student was in Scheveningen. Ik deed mee aan de demonstraties in Maastricht, tegen het Verdrag van Maastricht dat de naam van die mooie stad door het slijk haalde.

Ik organiseeerde de Deense Nee-campagne tegen het Verdrag, juni 1992. En ik was een erg blij man toen 62 procent van de Nederlandse kiezers in 2005 ‘Nee’ zei tegen de Europese Grondwet. Als student was ik tegen de EU. Toen ik zag hoe positief er in verschillende Europese landen werd gereageerd op het Deense ‘Nee’, besloot ik te gaan werken aan de hervorming van de EU.

We hebben veel bereikt. Agenda’s en notulen van commissievergaderingen zijn nu openbaar. De meeste landbouwsubsidies zijn terug te vinden op het internet. Commissievoorzitter Barroso gaf me een lijst met de 3094 geheime ambtelijke werkgroepen. Er zijn nog meer voorbeelden van toegenomen transparatie.

Jens-Peter Bonde, Deen Eurokritisch politicus bij Weblog Europa

Geen opmerkingen: