Bookmark and Share

maandag 18 mei 2009

Sharia-rechtbanken

Al-Haddad spoorde Nederlandse moslims aan om shariahrechtbanken te eisen die islamitisch familierecht toepassen. ‘Het kan niet anders. Het aantal moslims groeit snel. Halal vlees doen ze ook – alsof dat geen shariah is. Zeg: ik ben een Nederlandse burger en je móet me dat geven.’

Zie De Pers


Hier kan een commentaar van mijn kant niet uitblijven. Je zou bijna denken dat de man door het Wilders-promotieteam is ingehuurd, al moeten we niet uit het oog verliezen dat het hier om een relatief kleine bijeenkomst gaat.

Maar het valt op dat het juist de radicale geluiden zijn die steeds de publiciteit halen, zowel aan PVV-kant als aan een deel van de islamitische kant.
Hiermee versterken zij elkaar.

Haitham Al-Haddad kan die sharia wel willen, maar ik ben het er niet mee eens. Ik vind het prima dat mensen hun religie beleven, ongeacht welke, maar wel in de privésfeer. Ik heb ook geen bezwaar tegen gebedshuizen. Als mensen er gelukkig van worden, en er troost in vinden, en er geen derden onder laten lijden, dan is dat alleen maar goed. Dat is vrijheid, dat is democratie, of ik het er nou mee eens ben of niet. Dat is trouwens iets wat Wilders vergeet.

Maar wetgeving en rechtspraak op basis van religieuze uitgangspunten? Sorry, maar die tijd is voorgoed voorbij.
Al is dat óók voor ons christelijke kabinet nog niet altijd even duidelijk. Religie is té vaak als gereedschap gebruikt om mensen, die in mijn ogen per definitie gelijkwaardig zijn ongeacht afkomst, geslacht, geaardheid, religie en inkomen, te onderdrukken en tegen elkaar uit te spelen, om macht en winst te verwerven. En dat uit elkaar spelen is precies wat de lobby achter de PVV, maar ook achter de Europese Unie en het internationale corporatisme , nastreeft.

Al Haddad zou er daarom goed aan doen om in te zien dat deze weg een voedingsbodem vormt voor totalitarisme, waar uiteindelijk slechts een kleine elite van profiteert, ten koste van gelovige en ongelovige, maar op de eerste plaats gewone en onschuldige mensen.

Dat moeten we dus niet willen. Geloof als je dat wil, maar laat je niet gebruiken in machtsspelletjes.

Geen opmerkingen: